دفاع از مشروعیت به صداقت نیاز دارد نه به نیرنگ و ریا
فخرزاد فخرزاد

خون دل میرود از دیده حمید وای دریغ

که چرا دانش و علم درگرو نیرنگ است

معاون سفارت امریکا در کابل طی هفته جاری اظهار داشت .

که ایالات متحده امریکا از هیچ کاندید انتخاباتی ریاست جمهوری آینده طرفداری نمی نماید و اضافه نمود صرف از مشروعیت دفاع مینماید .

مردم و آگاهان امور در رابطه به سخنان مذکور از خود واکنش های نشان داده که ذیلا˝ یادآور شده  چند مثال ازیک هفته گذشته خدمت خواننده گان گرامی به عرض میرسانم .

دید و بازدیدهای پشت پرده در داخل و خارج کشور و نوازش افراد که طی سه دهه اخیر در خدمت گرداننده گان تروریزم , قاچاقبران مواد مخدره , جنایت کاران جنگی مستقیم یا غیر مستقیم عملا˝ قرار داشته و دارند دفاع از مشروعیت می باشد ؟

یا اینکه تدویر محافل , گفته شنودها در سفارت ها با افراد معلوم الحال میتواند نماینده گی ادعای بی طرفی امریکا را ثابت سازد ؟

و اضافه مینمایند باید یادآور شد دعوت چند تن در مراسم انتقال قدرت برای اوباما روح و روان اکثر مردم مارا متاثر ساخته ازهمین لحاظ است که آنها امید به آینده کمتر داشته انتخابات آینده را یک بازی ریاکارانه غرض نصب افراد دلخواه خارجی ها میخوانند .

اضافه مینمایند کشورهای خارجی بخصوص ایالات متحده امریکا طی سه دهه اخیر به نسبت نصب افراد دلخواه خویش در اریکه قدرت کشورما را به سرزمین خون وآتش مبدل ساخته باتاسف هنوزهم در حالت گسترش میباشد مثال برجسته آن .

خانم ستاره عضو شورای ولایتی ولایت قندهار به نسبت حمله هراس افگنان در شهر قندهار کشته شد , معاون ریاست نفتی بندر حیرتان بعداز اختتا ف جسد آن از ولسوالی شولگره ولایت بلخ بدست آمد .

به نسبت حملات هوایی قوت های امریکایی در ولایت خوست , کنر و سایر نقاط کشور در حدود بیست تن کشته و چندین تن زخمی شده اند که در بین آنها افراد غیر نظامی به شمول زنان و کودکان شامل میباشند .

معاون سفارت امریکا در کابل میگوید .

ما بارها معذرت خواسته ایم باید گفت که نمیتوانم با معذرت خواستن ها زنده گی از دست رفته دوباره بی گناهان را بدست آوریم و در آینده کوشش مینمایم که اشتباهات گذشته تکرار نشود و ازهمکاری با بازمانده گان خانوادهای مذکور اظهار آماده گی نمود .

سازمان حقوق بشر میگوید عامل 25 فیصد تلفات غیر نظامی ها در افغانستان قوت های خارجی میباشند .

یک عده نظامیان امریکایی در میدان هوایی بگرام در مقابل سوال خبرنگاران .

پروازهای جنگی را مدال آوردن آزادی و سرکوب هراس افگنان خوانده اند .

قومندان قطعه 455 میدان مذکور میگوید .

که شورشیان در عملیات ها تلف میشوند و تلفات غیر نظامی ها را هم رد نکرد .

و موجودیت 4000 تن قوای هوایی امریکایی را در افغانستان بهترین وسیله کامیابی خواند .

مردم و آگاهان امور عملیات های بی رحمانه امریکایی ها را بالای غیر نظامی ها یکی از عوامل اساسی ایجاد فاصله بین مردم و دولت میخوانند .

فرمانده ارشد امریکا از جابجا شدن 3000 سرباز تازه نفس و یک صد هلیکوپتر در ولایت جنوب غرب خبر میدهد وآنرا عامل جلوگیری از عبور و مرور شورشیان از آن طرف خط میخواند .

مردم و آگاهان امور یکی از وسایل اساسی رسیدن به صلح و ثبات حقیقی در کشور تقویه قوای مسلح مدرن , با جلب افسران متجرب , تحصیل کرده , دلسوز به وطن را دانسته نه افزایش قوت های خارجی را .

وزیر داخله کشور تلفات پولیس را در سال 1387 چهارصد تن وانمود کرده که نسبت به سا ل 1386 چهل پنج فیصد تلفات بیشتر میباشد و علت آن را ناچیز بودن سلاح های محاربوی و تشکیل پولیس سرحدی در مبارزه با هراس افگنان , قاچقبران , و جنایت کاران میخواند و اضافه می نماید با امضأ نمودن قرارداد توسط آصف زرداری با طالبان دره سوات منطقه مذکور مثل وزیرستان شمالی , کویته به بهترین پناگاه و پایگاه تمویل , تسلیح و اعزام هراس افگنان به افغانستان مبدل خواهد شد .

طالبان بعد از انتقال قدرت به دره سوات گفته اند وظیفه ما جهاد است برای تطبیق قانون خدا به سرزمین خدا .

اضافه می نمایند اگر طالبان افغانی ازما کمک بخواهند ما حاضر هستیم به کمک آنها برویم مسلم خان نماینده طالبا ن مذکور میگوید شریعت برای ما اجازه نمیدهد که سلاح های خودرا به زمین بگذازیم .

مردم و آگاهان امور این نیرنگ های خونین را جز اعمال خصمانه اداره آی اس آی میخوانند .

سازمان عفو بین ملل خواها ن یک میکا نیزم شفاف غرض جلوگیری از انتخاب افراد متهم به جنایت جنگی و ناقضین حقوق بشر در انتخابات آینده شده است مردم این خواست هارا یک عمل اغفال کننده میخوانند که تکرار همچو وعده های پادر هوا مردم مارا نهایت خسته ساخته است .

اوباما غرض پیشبرد قوت هایش در عراق و افغانستان خواهان 83 ملیارد دالر از کانگرس آن کشور شده است مردم میگویند اگر ده فیصد آن در تقویه قوای مسلح کشورما به مصرف برسد زمینه فعالیت های تروریزم در منطقه به کلی محو خواهد شد .

پولیس پاکستان بیش از سه صد تن افغانان مقیم آن کشور را زیر نام گسترش هراس افگنی گرفتار نموده است .

مردم میگویند اگر دولت پاکستان خواهان پیگرد هراس افگنان میباشد چرا ملا عبدالعزیز را که در حال فرار با چادری گرفتار نموده بود از قید منزلش رها ساخت ؟

مسولین میگویند اکثریت وزارت خانه بیش از 45 فیصد بودجه انکشافی خویش را نتوانسته در سال گذشته مصرف نمایند .

آیت الله محسنی از جامعه جهانی خواست که به مسایل داخلی افغانستان مداخله ننمایند .

وتعدیل قانون احوال شخصیه شیعه یان را خارج از صلاحیت وزارت عدلیه و سایر مقامات ذیصلاح خواند .

بین طرفداران و مخا لفان قانون متذکره مظاهرات در شهر کابل بوقوع پیوست که بعدا˝ در ساحه دشت برچی به خشونت مبدل شد .

یک دختر جوان در ولایت جوزجان و یک پسر در ولایت بغلان دست به خودکشی زده اند مردم علت آنرا خشونت های خانواده گی خوانده اند .

طالبان دو جوان را که به آرزوی ازدواج از منزل فرار کرده بودند در ولسوالی خاشرود تیرباران نموده اند و آگاهان امور و علمای د ینی این عمل را یک وحشت و عمل ضد اسلامی خوانده اند .

مسولین امور اظهار میدارند باوجود مصارف دو ملیارد دالر طی سالهای گذشته در بخش ظرفیت سازی نتایج خوبی به دست نیامده و علت آنرا وابستگی و ابزاری خوانده اند .

17 موتر مواد انتقالاتی امریکا به نسبت حملات طالبان در رنگ روت پشاور آتش گرفت مردم ما از گسترش تروریزم دهشت و وحشت در کشور پاکستان و منطقه سخت نگران میباشند .

مردم میگویند در حا لیکه بیش از 90 فیصد نفوس کشور در گرو زورمندان , زر سالاران , قاچاقبران , جنایت کاران , و حامیان خارجی آنها قرار گرفته اند از طرف دیگر وجب وجب خاک این کشور به پایگاه رقابت های خصمانه کشورهای منطقه و جهان مبدل شده است آیا در چنین شرایط میتوان از تدویر انتخابات مشروع نامبرد ؟

آیا چند تن افراد معلوم الحال که به اراده کشورهای خارجی دست آستین برزده ادعای دفع چالش های فوق را مینمایند میتوان به وعده های آن اعتماد کرد ؟

بزرگان و نیاکان ما گفته اند آزموده را آزمودن خطا است .

به باور آگاهان امور و مردم باعزت ما غرض کاستن چالش های فوق به افراد شایسته آگا ه , صادق , پاک نها د که از ناحیه داشتن دست پا ک , قلب گرم , و سر بلند مورد اعتماد همه ملت های برادر بوده و میباشد و بتواند همکاری صادقانه کشورهای منطقه و جهان را غرض رسیدن به این امر بزرگ و تاریخی جلب نماید نیاز حیاتی میباشد .

که خوش بختانه نهضت فراگیر ترقی و دموکراسی افغانستان افتخار آنرا دارد که چنین شخصیتی را که عبارت از دکتور حبیب منگل میباشد غرض رسیدن به این آرمان بزرگ کاندید خویش معرفی نموده است و یکی از راهای رسیدن به این قله های شامخ همکاری صادقانه تماما˝ نیروها , شخصیت ها و مردم آزاد اندیش خود را مثل آب حیات تاثیر گذار بوده آرزو مینما یند .


April 20th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات